Tip 4. Bojuju

navenek i uvnitř.



Tak jak bojujeme navenek (opatření, roušky), bojujeme i uvnitř nás. Někdy úspěšně, někdy ne. Někdy nám ten boj zabere chvilku, jindy nás zahltí na delší čas. 

Společnost chce, abychom byli:
🙃POZITIVNÍ
💪ZDRAVÝ
💼ZAMĚSTNANÍ
(někdy až moc)
📍CÍLevědomí



Co to způsobuje? 

😶Začínáme se vyhýbat sami sobě. Negativní myšlenky a pocity odsouváme stranou. Ale teď nás to trošku dohání. 



❤️Co nás dělá šťastnými?

“Být šťastný” někdy zakládáme na našich očekáváních a cílech.

▪️”Až půjdu ven, budu nejšťastnější”
▪️”Až….. (doplňme si sami).

Ale věděli jste, že je vědecky dokázáno, že čím více si nastavíme cíl “Být šťastný/ Budu šťastný až…”, stáváme se méně “šťastnými” a spokojenými?



🧐Zajímavý paradox?

Honíme se za cílem “být šťaštní, pozitivní, fit atd.”, ale jde to se takhle cítit 100% našeho času? 

🔇NE!

Negativní pocity posíláme pryč. 

ALE.


💬K čemu slouží emoce z evolučního hlediska?
Emoce nám po celý vývoj pomáhají. Naznačují nám, co se děje v našem těle a v naší mysli. Snaží se nás navigovat správným směrem a upozornit na to, jak máme reagovat. 



Jak s emocemi pracovat? 

🥺Cítím strach:
〰️Co mi můj strach říká o tom, co je pro mě důležité?
〰️Čeho přesně se bojím? 
〰️Proč ho cítím právě teď a tady?
〰️Co mi to říká o mých hodnotách? 

Ptejme se sami sebe, proč (strach) cítíme, co za ním je a co nám tím chce říct. A odpovězme si na otázku:
✍🏻Co za kroky můžeme udělat, abychom ho už necítili? 

📍Teď a tady. Co mi pomůže právě teď?



Mezi stimulem (tím, co nám vyvolalo strach) a naší reakci (jsme nevrlá na ostatní) je mezera, chvilka času. V mezičase máme schopnost rozhodnout se, jaká bude naše reakce a ovlivnit ji. 
🕳S______(mezera)_____R🧨

Mezeru ale přecházíme a jdeme rovnou k reakci.
🕳S________R🧨



Příště, než zareaguješ, využij zmiňovanou mezeru a:
👃3x se nadechni a vydechni 
a pak až zareaguj. 


🤫Anebo zkus zareagovat “potichu”. 
1. Vyvolání (S)
2. 3x nádech/výdech
3. (tichá) reakce bez slov.

PS:
Mezi akcí a reakci je čas. Tak ho využij pro sebe. Někdy totiž i po pár vteřinách přemýšlení a zastavení se reaguješ úplně jinak.